Wachtruimte Instituut Verbeeten locatie Tilburg

Cliëntenraad

De Cliëntenraad van Instituut Verbeeten zorgt ervoor dat patiënten en hun naasten kunnen meedenken over de zorg. Zo voldoen wij aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ 2018), die voorschrijft dat elke zorginstelling een onafhankelijke cliëntenraad heeft.

Contact opnemen

Wilt u contact opnemen met onze Cliëntenraad? Stuur een e-mail naar cliëntenraad@bvi.nl.

Wat doet de Cliëntenraad?

De Cliëntenraad denkt mee over onderwerpen die voor alle patiënten belangrijk zijn, zoals kwaliteit van zorg, informatievoorziening en bejegening. De Cliëntenraad behandelt geen persoonlijke vragen of klachten.

  • Voor persoonlijke vragen: bespreek dit met uw behandelaar van Instituut Verbeeten.
  • Voor klachten: neem contact op met onze klachtenfunctionaris.

Rechten van de Cliëntenraad

De Cliëntenraad heeft rechten om patiënten goed te kunnen vertegenwoordigen:

  • Informatie: de Cliëntenraad krijgt alle informatie die nodig is om zijn werk te doen.
  • Overleg: de Raad van Bestuur spreekt regelmatig met de Cliëntenraad.
  • Advies: de Cliëntenraad mag gevraagd en ongevraagd advies geven.
  • Instemming: voor sommige besluiten is instemming van de Cliëntenraad nodig.
  • Voordracht: de Cliëntenraad mag een lid voorstellen voor de Raad van Toezicht.

Contact

Hebt u een idee, vraag of opmerking die gaat over de zorg voor alle patiënten? Laat het weten. Uw bericht wordt vertrouwelijk behandeld.
Mail naar: cliëntenraad@bvi.nl.

De leden van de Cliëntenraad van Instituut Verbeeten stellen zichzelf voor

Angeline Ackermans, lid Cliëntenraad Instituut Verbeeten

Angeline Ackermans

Lid

De rode draad in mijn werk, in het verleden en het heden, is dat je een stem kunt zijn voor mensen die dat zelf niet hebben of kunnen hebben. Dit is ook de belangrijkste motivatie geweest om toe te treden tot de Cliëntenraad bij Instituut Verbeeten. Als deel van mijn dagelijks werk adviseer ik zorgaanbieders die aan de eis moeten voldoen om een cliëntenraad in te richten. Vaak wordt er in de zorg “De patiënt centraal!” geroepen, maar: wat betekent dat? En hoe doe je dat binnen de organisatie of instelling? Daar denk ik graag over na en werk ik graag aan mee. Met alle partijen om de tafel om, met respect voor ieders rol en belangen, de positie van de patiënt en diens naasten centraal te houden. Met als gevolg dat zij zich (in ons geval bij Instituut Verbeeten) gezien en gehoord voelen en de best mogelijke, passende zorg ontvangen.

Dianne Backelandt, lid Cliëntenraad Instituut Verbeeten

Dianne Backelandt

Lid

In mijn dagelijks leven begeleid ik mensen met kanker. Ik zie van dichtbij wat een enorme impact de diagnose kanker op het leven van de patiënt en zijn naasten heeft. Er breekt een tijd aan die vaak gepaard gaat met angst, onzekerheid en ongemak door de onderzoeken en de behandeling. Ook op mij als zorgverlener maakt dat nog steeds een diepe indruk. Ik vind het belangrijk dat de patiënt en zijn naasten zich gehoord en welkom voelen tijdens de vele contacten met zorginstellingen en zorgprofessionals. Dat het zorgtraject gestroomlijnd verloopt en de patiënt kan vertrouwen op goede zorg door de juiste professionals op de juiste plaats. Daarmee kunnen we letterlijk ontzorgen. Mijn missie is om waarde toe te voegen aan alles wat de patiënt en zijn naasten ervaren rondom de diagnose en behandeling van kanker. Dat is voor mij de motivatie om toe te treden tot de Cliëntenraad. Naast zorgdragen voor een efficiënte bedrijfsvoering is het ontzorgen een even belangrijke opdracht voor Instituut Verbeeten. Dit kan in mijn ogen prima naast elkaar lopen en elkaar zelfs versterken. Ik zie mogelijkheden waar ik me 100% voor in zal zetten.

Peer Meesters, lid Cliëntenraad Instituut Verbeeten

Peer Meesters

Voorzitter

In mijn werkzame leven ben ik in of vóór de zorg actief geweest. Eerst 20 jaar als verpleegkundige in de gehandicaptenzorg en daarna 25 jaar als belangenbehartiger bij NU’91, de onafhankelijke beroepsorganisatie én vakbond voor zorgprofessionals. Staan voor een goede kwaliteit van zorg is hierin steeds een rode draad geweest. Inmiddels ben ik gestopt met werken en kan ik mij op een andere wijze met de zorg gaan bezighouden. Ik denk dat ik als lid van de Cliëntenraad van Instituut Verbeeten hier op een goede manier invulling aan kan geven. De komende tijd zal er veel gaan veranderen in de gezondheidszorg. Deze ontwikkelingen zullen, ook voor Instituut Verbeeten, de nodige uitdagingen met zich meebrengen. Ik vind het erg belangrijk om in deze tijd de stem te kunnen zijn van de patiënten en hun naasten van Instituut Verbeeten. Ik ken Instituut Verbeeten persoonlijk, omdat mijn partner daar zorg heeft ontvangen. Zij heeft de zorg en persoonlijke aandacht die ze kreeg altijd als zeer prettig ervaren, heel belangrijk in de toch lastige levensfase waar je als kankerpatiënt doorheen gaat. Ook als partner heb ik de zorg altijd als zeer persoonlijk en betrokken ervaren.

De Cliëntenraad van Instituut Verbeeten aan het woord: terug- en vooruitblik

In 2024 zijn mooie stappen gezet door en binnen Instituut Verbeeten. Stappen waaraan we als Cliëntenraad een positieve en constructieve bijdrage hebben kunnen leveren. 

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Contacten met diverse IPSO centra in de regio;
  • Participatie in content voorlichtingsvideo behandeltraject patiënten proces radiotherapie. Deze video’s zijn te bekijken op de pagina Behandelroute;
  • Advies/instemming op diverse beleidsstukken;
  • Strategie in relatie tot het Integraal Zorgakkoord (IZA);
  • Medewerking uitbreiding PTO (Patiënttevredenheidsonderzoek);
  • Medewerking aan de narrowcasting die in 2024 in gebruik genomen is, waarbij zowel de rol van de Cliëntenraad als de IPSO centra onder de aandacht worden gebracht;
  • Contacten met patiënten en hun naasten, zoals tijdens informatiebijeenkomsten, de verwendag in de Beekse Bergen, Wereldkankerdag en de Verbeeten Challenge.

Wanneer wij vooruitblikken op 2025 en de jaren erna dan staan we voor een grote uitdaging. De herinrichting van de gezondheidszorg (IZA akkoord) vraagt om een andere kijk op en invulling van de zorg met mogelijke gevolgen voor onze patiënten. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor persoonlijk aandacht, logistiek, communicatie, reistijd en acute zorg?
Vraagstukken en veranderingen die hieruit voortvloeien willen we als Cliëntenraad nauwgezet volgen en als belangenbehartiger van onze patiënten willen we onze invloed aanwenden om samen met de regio tot de beste zorg te komen. We zoeken daarom actief de samenwerking met cliëntenraden van andere instellingen (in de regio) om de zorg voor onze patiënten zo goed mogelijk te borgen. Tevens gaan wij in 2025, binnen Instituut Verbeeten, ook voor het Medisch Specialistisch Bedrijf van radiotherapeuten als Cliëntenraad fungeren. Daarmee krijgen wij nog beter zicht op de totale zorg die de patiënten geboden wordt en kunnen wij ook onze rol hierin oppakken.”

Bekijk hier het document ‘Jaarverantwoording Cliëntenraad 2024‘.

Zittingsduur

De benoeming van een lid van de Cliëntenraad in Instituut Verbeeten geldt voor een periode van vier jaar. Ieder lid is één keer direct herbenoembaar voor opnieuw een periode van vier jaar.

NaamFunctie1ste benoeming2de benoemingAftredendHuidige termijn
Angeline AckermansLidMei 2022Mei 2026Mei 2030Eerste
Dianne BackelandtLidJanuari 2023Januari 2027Januari 2031Eerste
Peer MeestersVoorzitterMaart 2025Maart 2029Maart 2033Eerste

Meer weten?

Wilt u meer weten over de wetten, regels, rechten en plichten van een cliëntenraad? Dan verwijzen we u graag naar de informatie op onderstaande websites.