OPTIMIZE ‘Optimaliseren van patiëntenervaringen bij hartonderzoek’

Een hartonderzoek kan voor patiënten spannend zijn. Soms kunnen juist dit soort mentale klachten, zoals onzekerheid of angst, hartziekte veroorzaken of verergeren. Ook kan het zelfs zijn dat patiënten door de spanning niet naar een onderzoek komen. Daarom is het belangrijk patiënten ‘optimaal’ te begeleiden zodat negatieve gevoelens rondom een hartonderzoek minder worden.

Het onderzoek - OPTIMIZE

Instituut Verbeeten onderzoekt samen met Tilburg Universiteit en het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis twee manieren om patiënten die een hartonderzoek krijgen, te ondersteunen. Bij één manier krijgt de patiënt twee informatievideo’s over het hartonderzoek te zien. Hierdoor weten patiënten beter wat ze kunnen verwachten. Gevoelens van angst en onzekerheid kunnen dan minder worden. De andere manier is ondersteuning met een coach. De patiënt krijgt van de coach extra uitleg en de coach kan de patiënt, waar nodig, geruststellen.

20220909 101340

Het effect van de video’s en de coach op de ervaring van patiënten onderzoeken we op verschillende manieren. Namelijk door vragenlijsten en door te kijken naar gezichtsuitdrukkingen van emoties tijdens het inspanningsgedeelte van het hartonderzoek. Ook wordt het hartritme van de patiënt tijdens dagelijkse bezigheden voor 24 uur geregistreerd.

Het doel van het onderzoek is om de ervaring van de patiënt nog verder te verbeteren. Daarnaast hopen we meer kennis op te doen over mentaal welzijn en hart- en vaatziekte. Het onderzoek is gestart in november 2022 en loopt tot halverwege 2023.

Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met Tom Roovers (t.roovers_1@tilburguniversity.edu). 

Auteur: Tom Roovers
Fotografie: Instituut Verbeeten, achter de schermen tijdens de opnames van de informatievideo's